De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Limieten van goniometriche functie

ik volg lerarenopleiding met als vak wiskunde en ik vraag me af of er eigenlijk een definitie bestaat voor een punt in een vlak. er werd ons verteld dat we dat niet aan de kinderen mogen vragen...
als ik een punt omschrijf als "een element in het vlak (een oneindige verzameling van punten)" zit ik er dan veel naast?
thanx!

Antwoord

Je noemt een vlak een 'oneindige verzameling van punten'. Daarmee gebruik je dus reeds het begrip 'punt', terwijl je dat nou net wilde definiëren. Op die manier lukt dat dus niet.
Ook met het stukje "een element in het vlak" kun je je in de vingers snijden. Het vergt in ieder geval dat het begrip 'element' vastligt (ook al niet zo eenvoudig!), maar waarom is een lijnstuk in een vlak niet óók een element in een vlak te noemen?
Ik denk dat je bij het begrip 'punt' een sterk beroep moet blijven doen op de intuïtieve voorstelling die ieder kind wel bezit. Alle woorden die je in een klas besteedt om het volledig te abstraheren, zullen m.i. beschouwd worden als 'much ado about nothing'.

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Limieten
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:19-5-2024